Czy sygnalizator S-1 zezwala na zawracanie?
Sygnalizator S-1 to podstawowy typ sygnalizatora stosowany na skrzyżowaniach do kierowania ruchem drogowym. Jego głównym zadaniem jest regulowanie ruchu pojazdów i pieszych za pomocą sygnałów świetlnych nadawanych w określonych sekwencjach. Sygnalizator S-1 jest umieszczony zarówno na skrzyżowaniach o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi, jak i poza nimi. Oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator na sygnał czerwony i żółty nadawany jednocześnie. Nie zezwala na zawracanie, chyba że znajduje się dodatkowy znak, który to umożliwia.
Czym różni się sygnalizator S-1 od S-2?
Sygnalizator S-1 i S-2 mają podobne funkcje, jednak różnią się pewnymi kluczowymi aspektami. Pierwszą różnicą jest przeznaczenie; podczas gdy sygnalizator S-1 jest ogólny, sygnalizator S-2 jest często używany poza skrzyżowaniem do kierowania ruchem na zwężonym odcinku drogi. Sygnalizator S-2 może nadawać sygnały o dwóch barwach: zielonej i czerwonej, natomiast S-1 może dodatkowo nadawać sygnał żółty. Sygnalizator S-2 wskazuje, kiedy można wjechać na zwężony odcinek drogi, co odróżnia go od S-1 stosowanego na skrzyżowaniach.
Jakie światła wyświetla sygnalizator S-1?
Sygnalizator S-1 wyświetla trzy główne sygnały świetlne: zielony, żółty i czerwony. Sygnał zielony nadawany przez sygnalizator oznacza, że można jechać, ale tylko wtedy, gdy opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania tego sygnału. Sygnał żółty oznacza, że należy przygotować się do zatrzymania, a sygnał czerwony oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Czerwony i żółty nadawane jednocześnie wskazują, że chwilę zapali się sygnał czerwony. Te sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 regulują ruch drogowy i zapewniają bezpieczeństwo uczestnikom ruchu.
Kiedy można wjechać za sygnalizator S-1?
Wjazd za sygnalizator S-1 jest dozwolony, gdy nadawany jest sygnał zielony nadawany przez sygnalizator. Oznacza to, że kierujący ma zezwolenie na wjazd za sygnalizator, pod warunkiem, że wjazd za sygnalizator nie spowoduje utrudnienia ruchu innym jego uczestnikom. Ważne jest, aby pojazd znajdował się tak blisko sygnalizatora, że zatrzymanie mogłoby spowodować gwałtowne hamowanie. Jeżeli nadawane jest światło czerwone, należy zatrzymać się przed sygnalizatorem, chyba że opuszczenie skrzyżowania nie byłoby możliwe przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego. Wyjątkiem może być sygnał w kształcie zielonej strzałki, który zezwala na skręcanie w kierunku wskazanym strzałką.